+48 888 635 440 biuro@borderlime.pl

Historie towarzyszą nam od zarania dziejów. Jaskiniowcy za pomocą malowideł naskalnych opowiadali o polowaniach na mamuty, Grecy zachwycali się wyczynami Achillesa i Odyseusza, a my odpalamy telewizor lub sięgamy po książkę, żeby na chwilę zanurzyć się w świat naszych ulubionych bohaterów. Jednak dobrze opowiedziana historia to nie tylko ciekawy pomysł na piątkowy wieczór. To również coś, co pomoże Twojej marce się wyróżnić.

Storytelling, czyli co?

Storytelling, czyli sztuka opowiadania historii, od lat stosowana jest nie tylko w kinie, ale również w marketingu. Każdego dnia tysiące copywriterów na całym świecie siedzi przed ekranami swoich laptopów, pije kawę z mlekiem migdałowym i stara się stworzyć niezapomnianą historię o marce. Historię, która przykuje uwagę, zaciekawi, wywoła emocje i sprzeda – produkt, usługę, wartości. I tak jak mamy świetne i złe książki czy filmy, tak zdarzają się dobre i złe reklamy. Dlatego, zanim zaczniemy opowiadać historię, musimy wziąć pod uwagę kilka istotnych rzeczy.

Kim jest Twój klient?

Zanim zaczniesz myśleć nad historią, która wyciśnie z oczu łzy wzruszenia albo wywoła salwy śmiechu, dobrze się zastanów, kim jest Twój klient. Weź pod uwagę nie tylko płeć czy wiek, ale również wykształcenie, zainteresowania czy życiowe wartości. Dopiero znając swojego klienta, będziesz mógł go zainteresować tym, co masz mu do powiedzenia.

PRZYKŁAD

Chcesz stworzyć reklamę chleba? Przedstawione historie będą się różnić od siebie w zależności od Twojej grupy docelowej! Jeżeli reklama kierowana będzie do rodziców w średnim wieku, spot może opowiadać historię kobiety, która robi kanapki swojej córeczce – w ten sam sposób, w jaki robiła to kiedyś jej mama.

Jeżeli spot tworzony jest z myślą o osobach młodych, zastanów się nad wartościami, jakimi kierują się w swoim życiu. W tym przypadku reklama może opowiadać historię szczęśliwych znajomych na biwaku, jedzących zupę z menażek i zagryzających ją chlebem (bo jak powszechnie wiadomo, samą zupą się człowiek nie naje ;))

Widzisz? W teorii opowiadamy o pieczywie, ale w praktyce opowiadamy o uczuciach i to zupełnie innych – miłości rodzicielskiej i młodzieńczej przyjaźni. Bo tym jest właśnie storytelling – sprzedawaniem produktów i usług za pomocą emocji.

35 lat temu amerykańska firma Apple chciała zbudować wizerunek marki dla kreatywnych buntowników, nieidących za tłumem, a swoją własną ścieżką. Jak to zrobiła? Nawiązując do Orwellowskiej, antyutopijnej książki pt. „1984”.

Wybierz medium

Nawet najlepsza reklama nie przyniesie korzyści, jeżeli nikt jej nie zobaczy (lub usłyszy). Właśnie dlatego tak ważne jest wybranie odpowiedniego medium. A to z kolei, w dużej mierze, zależy od naszej grupy docelowej. Nastolatek, w przeciwieństwie do swoich rodziców, nie ogląda telewizji, ale za to bez problemu „złapiemy go” w social mediach – na Facebooku czy Instagramie. Jeżeli więc wydasz grube miliony na spot promujący Uniwersytet trzeciego wieku i wrzucisz go na YouTube, to po prostu wyrzucisz pieniądze w błoto. Niby wydaje się to oczywiste, ale czy na pewno tak jest? Wystarczy sobie przypomnieć, że Ministerstwo Pracy wydało 49 milionów złotych na portal internetowy dla… bezdomnych. Rezultat? W ciągu 4 miesięcy skorzystało z niego zaledwie kilkadziesiąt osób.

Myśl niestandardowo

Storytelling często utożsamiany jest ze spotami radiowymi i telewizyjnymi, ale historię możemy opowiedzieć na wiele sposobów. Doskonałym przykładem jest firma Lego. Duński producent klocków opowiada o swojej marce za pomocą reklam, gier komputerowych, filmów, a także plakatów. Jak opowiedzieć o kreatywności siedzącej w każdym dziecku, bez mówienia czegokolwiek? Na przykład tak! Jak widzisz, czasem dobra historia nie wymaga słów 😉

Irlandzki producent piwa Guinness opowiedział z kolei historię przyjaciół cieszących się swoim towarzystwem (i smakiem ciemnego piwa) w czasach, kiedy telefon stał się przedłużeniem naszej dłoni.

Jak widzisz, jest wiele sposobów na opowiedzenie angażującej historii. Wystarczy znajomość swoich klientów, nieco logiki i kreatywność. Chcesz, żeby Twoja firma opowiadała o sobie w nieszablonowy sposób, wzbudzający emocje? Zapraszamy do kontaktu!